Terug Home Opvolgend muurgedicht
Bookmark and Share

Bert Schierbeek , Vlucht van de vogel

Bert Schierbeek - Vlucht van de vogel


Dichter: Bert Schierbeek, Nederland, 1918 - 1996
Gedicht: Vlucht van de vogel
Locatie: Jac.P. Thijsselaan 69, Oegstgeest
Sinds: September 2000
Let op:
1. Dit gedicht maakt geen deel uit van het project van de stichting TEGEN-BEELD;
2. Het Muurgedicht omvat slechts de tweede strofe van het hieronder wel volledig opgenomen gedicht;
3. Het enige "incomplete" Muurgedicht dat wèl deel uitmaakt van het project TEGEN-BEELD is dat van Ranggawarsita;
4. Dit is het enige opgenomen Muurgedicht buiten de gemeente Leiden, want ook geschilderd door Jan Willem Bruins.

Nederlands
Vlucht van de vogel

soms op een vleugje wind
soms in een storm
vliegen zij op
een wolk van vogels
voor de zon

welke dromen
bevliegen de vogels
dat zij zich
lichtvaardig
in zoveel lucht
begeven

(Uit: Bert Schierbeek, 'Vlucht van de vogel', De Bezige Bij, Amsterdam 1996)


Op

Hertzberger opent 'Vliegende' school

'Een eer om hier naar de gang te moeten'

„Het is bedroevend om te zien hoe weinig aandacht er in onderwijslánd bestaat voor de schoolgebouwen. Het mag niks kosten. Het gevolg is dat die scholen vaak totaal ongeschikt zijn. En daarom ontwerp ik graag scholen."

Dit zei architect Herman Hertzberger gisteren tijdens de officiële opening van de nieuwe school in de nieuwbouwwijk Poelgeest in Oegstgeest. De school krijgt als naam 'De Vogels', zo werd gisteren duidelijk. Helemaal onverwacht is dat niet. Al geruime tijd was op de gevel van het hoge gebouw de volgende dichtregel te lezen: 'Welke dromen bevliegen de vogels dat zij zich lichtvaardig in zoveel lucht begeven'.

Schierbeek

„De naam past perfect bij het gebouw. Ik heb hem zelf bedacht", zei Hertzberger. Vanwege ruimtegebrek moest de school de hoogte in. Omwonenden behouden zo een vrij uitzicht en de kinderen 'vliegen' als het ware. De 'vliegende school' is een term die Hertzberger dan ook aanspreekt. „Lucht, vogels, vliegen... Dat zijn elementen waarmee je zo eindeloos veel kanten op kunt."

Een grote stalen trap geeft toegang tot de school. Eenmaal boven en binnen kijkt de bezoeker gelijk weer de diepte in. Een soort amfitheater doet er dienst als aula, die ruimte moet bieden aan de ambities van de school op het gebied van kunst en cultuur. Ook buurtbewoners kunnen er gebruik van maken.

De architect hecht veel waarde aan openheid. De lokalen kunnen met grote schuifdeuren worden uitgebreid richting hal. Alle lokalen zijn onderling verbonden met deuren. En er is gewerkt met veel glas. Het uitzicht op deze hoogte is dan ook mooi. De ene kant biedt uitzicht op Poelgeest in aanbouw, de andere kant op het spoor en de treinen tussen Haarlem en Leiden.

De hallen zijn ruim opgezet. Hertzberger heeft gekozen voor een ontwerp waarbij de klaslokalen zich aan de ene kant van de gang bevinden en de personeelsruimten aan de andere kant. Het meest geslaagd vindt de architect de grote open ruimten bij de entree van de klaslokalen. Leerlingen kunnen er individueel aan het werk worden gezet. „Het is absoluut geen ruimte waar kinderen die de gang worden opgestuurd moeten gaan staan. Dat is zo ouderwets. Hier moet het een eer zijn om op de gang te mogen werken. Alleen voor de beste leerlingen. En het is zo ontworpen dat, áls ze er staan, ze zich nog steeds verbonden voelen met de klas", aldus Hertzberger.

(Ane Pieter Wisse in het Leidsch Dagblad van 16 november 2000)


Op

De Vogels van Poelgeest

'Scholen horen op de grond. Kinderen horen op de grond. Waarom gaat deze school dan toch in de hoogte?' Woorden van architect Herman Hertzberger, die met zichtbaar genoegen zijn geesteskind op 15 november officieel geopend zag. Wethouder Heleen Steens opende De Vogels in Poelgeest. 'Kinderen horen ook in de lucht,' beantwoordde Hertzberger zijn eigen vraag stellig. 'Denk maar aan Abeltje. De kinderen in Poelgeest kunnen nu neerkijken op alles wat er in de wereld te zien is.' 'Het was natuurlijk een idioot klein terreintje, waar behalve een school ook nog eens 34 woningen bij moesten', vervolgde de architect. 'Door de school op te tillen konden de woningen een voorplein krijgen, terwijl de school en de woningen elkaar niet in de weg zitten. Anders kijk je maar bij elkaar naar binnen. Mooi uit het gedicht van Schierbeek vind ik het woord 'lichtvaardig'. Dat suggereert iets van onnadenkendheid, de problemen van te voren niet inzien. Nou, wij hebben ook de moeilijkheden van tevoren niet ingezien. Maar de school is er nu, en ik hoop dat met deze school veel dromen bevlogen zullen worden.' Na zijn speech kreeg Hertzberger van de schoolkinderen een prachtig vogelschilderij cadeau.

Niet rennen

'Als dat maar goed gaat', was de gedachte van Sietske de Spaey, leerkracht van De Vogels, en haar collega's. Zij moesten nog maar zien hoe het aparte gebouw in het dagelijks gebruik zou bevallen. Nu de school enkele maanden in gebruik is, kan juffrouw De Spaey zeggen dat er geen enkel probleem is. De grote trap werd gevreesd als letterlijk struikelpunt, maar de leerkrachten en leerlingen hebben goede afspraken met elkaar gemaakt. Er wordt niet gerend op de trap.

Daglicht

De ruimtes in de school worden alle optimaal benut. 'In het verdiepte speellokaal zijn we vaak te vinden voor verschillende bezigheden. En de mogelijkheid om dit lokaal tot toneel om te toveren hebben we meteen aangegrepen voor een uitvoering met kerst,' vertelt De Spaey enthousiast. De lokalen zijn wel kleiner dan ze gewend was. 'Een ruime opstelling in groepjes is er niet meer bij, dat was wel even wennen. Nu gaat nog, maar als de groepen groter worden, wordt het passen en meten.' Wat zowel leerkrachten, leerlingen en ouders erg aanspreekt is het uiterlijk van het gebouw. 'Elk keukentje heeft zijn eigen kleur. De centrale vloer verloopt van purper naar geel, en de lokalen hebben allemaal een witte vloer met een paars spikkeltje. Het verlopende palet, met accenten van merantihout en zilver geeft een mooi, fris beeld. En de grote glazen wand zorgt voor veel daglicht,' somt De Spaey op.

Spelen

De speelplaatsen van De Vogels zijn alles behalve standaard. Zo brengt de onderbouw de pauzes door op het zeven meter hoge terras van de school. 'Dat gaat in principe prima, maar we willen graag toch een extra voorziening aan laten brengen, zodat de omheining nog veiliger wordt.' Het schoolplein voor de bovenbouw is op de begane grond. Dit plein wordt deels overdekt door het terras en de lokalen. Daardoor kunnen de leerlingen met slecht weer toch nog een frisse neus halen. 'Een ander pluspunt van een school op hoogte is het prachtige, vrije uitzicht. Ook worden de kinderen niet afgeleid door dingen die buiten of in de omringende woningen gebeuren, dat kunnen ze immers niet zien,' zegt De Spaey. 'Waar we allemaal erg blij mee zijn, is het handenarbeid lokaal. Dat zouden we, ondanks de flinke groei die we verwachten, graag nog lang behouden,' vervolgt ze. En als De Spaey nog een suggestie mag doen ter verbetering van het complex, dan kiest ze voor een speeltoestel: 'Dat is eigenlijk het enige wat we echt missen.'

(Nieuwsbrief Poelgeest nummer 11, maart 2001, op de website van de Gemeente Oegstgeest)


Op

Gedicht van Bert Schierbeek

De Vogels refereert aan het gedicht van Bert Schierbeek, waarvan de tweede strofe eveneens op de gevel van de school te lezen is:

soms op een vleugje wind
    soms in een storm
      vliegen zij op
   een wolk van vogels
       voor de zon

      welke dromen
   bevliegen de vogels
      dat zij zich
      lichtvaardig
    in zoveel lucht
        begeven 

   Bert Schierbeek

(Nieuwsbrief Poelgeest nummer 11, maart 2001, op de website van de Gemeente Oegstgeest)


Op

Omwille van Domino Day

Mus

Op

Links    :

Op Terug Home Opvolgend muurgedicht